TEHISARU HARIDUSES
| Koolitus | Toimumise aeg ja koht | Info ja registreerimine | Koolituse eesmärk |
| Õppetöö planeerimine ja õppetegevuste disain TI abil | 19.11.25 kell 14:00 - 15:30
Tallinna Ülikool, S-419 |
Link | Suurendada osalejate teadlikkust tehisintellekti vahendite kasutamise võimalustest õppetöö planeerimisel ja õppetegevuste disainimisel ning tutvustada didaktilisi võtteid, mis aitavad muuta õppeprotsessi tõhusamaks ja õppijakesksemaks. |
| Hindamine ja tagasiside TI toel | 17.12.25 kell 14:00 - 15:30
Tallinna Ülikool, ruum selgumisel |
Link | Suurendada osalejate teadlikkust tehisintellekti võimalustest hindamisprotsessis ja tagasiside andmisel, et muuta hindamine efektiivsemaks ja õppimist toetavamaks. |
| Õppematerjalide loomine tehisintellekti abil | 07.01.26 kell 14:00 - 15:30
Tallinna Ülikool, ruum selgumisel |
Link | Suurendada osalejate teadlikkust tehisintellekti vahendite kasutamisest õppematerjalide loomisel, et hõlbustada kvaliteetsete ja mitmekesiste õppematerjalide koostamist ning toetada eri õpistiilidega õppijaid. |
| Tehisintellekti kasutamine üliõpilaste õppetöös ja projektides | 14.01.26 kell 14:00 - 15:30
Tallinna Ülikool, ruum selgumisel |
Link | Suurendada osalejate teadlikkust tehisintellekti kasutamise võimalustest üliõpilaste õppetöös ja projektide juhendamisel. Samuti tutvustatakse viise, kuidas suunata üliõpilasi TI vahendite kasutamisel akadeemiliselt ausal ja tulemuslikul viisil. |
| Ressurss | Aasta | Link | Lühikirjeldus |
| TLÜ soovitused tehisintellekti kasutamiseks | versioon uuendatud 2025 | tlu.ee/tehisintellekt | Tallinna Ülikooli tehisintellekti nõukoda koostas juhised, mis selgitavad, mis on tehisintellekt (TI) ja generatiivne TI ning pakuvad ideid, kuidas TI‑d kasutada õppetöös.[1]. |
| Õppematerjal “Tehisintellekt õppetöös” | 2023 | tlu.ee uudis | TLÜ haridusteaduste instituudi meeskond koostas tasuta materjali õpetajatele |
| HTM AI juhend | 2024 | Haridus- ja Teadusministeeriumi „AI juhend“ (2024) on ülevaatlik materjal, mis aitab koolidel, õpetajatel ja õppijatel tehisaru teadlikult ja eetiliselt kasutada. Juhend kirjeldab, kuidas integreerida tehisaru tööriistu õppetöösse, koostada vastavad kooli kokkulepped ning tagada andmekaitse ja akadeemiline ausus. Samuti julgustab see haridusasutusi katsetama erinevaid rakendusi, et muuta õppimine tõhusamaks ja toetada digipädevuse arengut. | |
| Tehisintellekti koostatud tagasiside kui täiskasvanud õppija toetamise võimalus (magistritöö) | 2024 | Tallinna Ülikooli magistrant Jaanus Kundla uuris, kas ChatGPT‑4o koostatud tagasiside vastab õppejõu hindamiskriteeriumidele ja toetab täiskasvanud õppija arengut. Töös selgitati, et TI‑l põhinev tagasiside võib aidata õppejõul säästa aega ja toetada õppija ennastjuhtivat õppimist, kuid TI‑le tuleb anda selgeid juhiseid ja kriteeriume[4]. | |
| Ti-hüpe (TI‑Hüpe) programm | 2024-2025 | ti‑hype.ee | TI-Hüppe pilootaasta eesmärgiks on jõuda kõigi Eesti gümnaasiumideni, aidates koolidel läbi mõelda, kuidas tehisaru ajastul toetada nii õppimist kui õpetamist. |
| TI töövahendid, juhendid, stsenaariumid, promptid | haridustehnoloogid.ee |
Lehe lõpus on koondatud iga mooduli slaidid ja metoodilised juhendid. Lisaks leiab sealt lisamaterjalid: TI töövahendite ja juhendite koondi, TI stsenaariumid, promptide/viibade näited ning Tartu Ülikooli materjali „Tehisaru pädevus: mõju mõtlemisele ja õppimisele”. |
| Ressurss | Aasta | Link | Lühikirjeldus |
| KoosÕppejõud – fookusteema „Õppimiskeskne õpetamine tehisintellekti ajastul” | akadeemiline aasta 2025/2026 | tlu.ee/koosoppejoud | KoosÕppejõud on ülikoolisisene arenguprogramm. 2025/2026 fookus on õppimiskeskne õpetamine TI ajastul |
| Tehisaru kasutamise teaduspäevad ja seminarid | regulaarne 2024 → | meediavarav | TLÜ instituudid korraldavad erialaseid seminare, kus tutvustatakse AI kasutust teaduses ja õpetamises. Näiteks Tõnis Saarts rääkis teaduspoliitika konverentsil „Tehisintellekt – demokraatia oht või võimestaja?”, mis otsis vastust TI rollile demokraatias ja hariduses[11]. |
| Projekt / tegevus | Aeg | Link | Lühikirjeldus |
| GenAI projekt – generatiivse tehisaru integreerimine loovõppesse ja praktikasse | 2025 → 2026 | TLÜ uudis | Balti filmi, meedia ja kunstide instituut (BFM), humanitaarteaduste instituut (TÜHI) ja digitehnoloogiate instituut (DTI) alustasid kaheaastast projekti, mille eesmärk on rakendada generatiivset TI‑d loomingulistes valdkondades (loominguline kirjutamine, audiovisuaal, muusika, tants jms) ning koordineerida õpet, arendust ja teadustööd |
| Tehisaru baromeeter | 2025 | Õpetajate Leht | Tartu ja Tallinna ülikoolide teadlased lõid veebitööriista, mis võimaldab võrrelda eri keelemudelite vastuseid ja hinnata nende eesti keele oskust. Tallinna Ülikooli tehisaru ja digihumanitaaria külalislektor Krister Kruusmaa kutsus kasutajaid esitama loovaid küsimusi ja jagama naljakaid vastuseid; kogutud andmeid kasutatakse vabavaraliste mudelite parandamiseks[13]. Projekti rahastatakse riiklikust programmist „Eesti keeletehnoloogia 2018‑2027”[13]. |
| Tehisintellekti ja finantsnõustamise ühisuuring | 2024 | ituudised | IT‑uudised kirjutas, et TLÜ ettevõtluskoostöö ja teadmussiirde keskus ning IT‑firma Claricy uurivad, kuidas TI ja inimkäitumise teadmised võiksid aidata pakkuda personaliseeritud finantsnõustamist. Artikkel toob välja, et koostöö on uudne lähenemine finantsnõustamises[14]. |
| Artikkel / arvamus | Aeg | Link | Lühikirjeldus |
| Tehisaru sunnib Eesti ülikoole õppekorraldust muutma – ERR Novaator | 18.11.2024 | novaator.err.ee | Andres Karjus, TLÜ kultuuriteaduste ja digihumanitaaria teadur ning AI‑nõukoja liige, selgitab, et suured keelemudeli‑põhised vestlusrobotid on saanud tudengite igapäevatöö osaks ning ülikoolid peavad otsustama, kuidas AI‑d õpetamisse integreerida. TLÜ töötab juhendi teise versiooni kallal ning rõhutab, et vaja on arutada, millal TI‑d kasutada ja millal peavad tudengid ise ülesande lahendama[15]. Karjus hoiatab, et TI-tuvastustarkvara on ebausaldusväärne ja oluline on kujundada ülesandeid, mida TI ei suuda lihtsalt lahendada[15]. |
| Andres Karjus: tehisintellekt seab juba sel sügisel koolid sundvaliku ette – arvamuslugu ERR‑is | 26.09.2024 | novaator.err.ee | Karjus selgitab, et TI võimsus sunnib haridusasutusi tegema valiku: ignoreerida TI‑d, lubada õpilastel ise otsustada, eemaldada TI‑sõbralikud ülesanded või kohandada ülesandeid, et need oleksid huvitavad ja nõuaksid sügavat mõtlemist[16]. Ta soovitab valida neljanda tee – integreerida TI õppesse, et arendada kriitilist mõtlemist ja vältida ebavõrdsust[16]. |
| Video: teaduspoliitika konverents “Tehisaru rakendamisest” – ERR Novaator | 4.05.2025 | novaator.err.ee | ERR kajastas konverentsi, kus arutati tehisaru rakendamist majanduses, demokraatias ja hariduses. Tallinna Ülikooli võrdleva poliitika lektor Tõnis Saarts pidas ettekande „Tehisintellekt – demokraatia oht või võimestaja?” ning arutelu keskendus Eesti tugevustele TI valdkonnas[11]. |
| Aita välja valida kõige paremini eesti keelt oskav tehisaru – Õpetajate Leht | 7.05.2025 | opleht.ee | Uudises tutvustatakse keelemudelite baromeetrit. TLÜ külalislektor Krister Kruusmaa kutsus kasutajaid küsima loomingulisi küsimusi ja märkis, et kogutud andmeid kasutatakse vabavaraliste keelemudelite eesti keele oskuse parandamiseks[13]. Artiklis selgitatakse, et baromeeter kuulub projekti „Eesti keeletehnoloogia 2018‑2027”, milles osalevad Tartu Ülikool, TalTech, TLÜ ja Eesti Keele Instituut[13]. |
| Scopus AI nüüd kolmeks aastaks saadaval! – TLÜ raamatukogu | 10.01.2025 | tlu.ee/uudis | Teadaanne selgitab, et Scopus AI võimaldab teha loomulikus keeles otsinguid Scopuse andmebaasis ning luua kontseptuaalseid skeeme ja eksperdiloendeid. Uudis kutsus osalema veebiseminaridel 16. ja 23. jaanuaril 2025, kus tutvustati tööriista kasutusvõimalusi[10]. |
| Tehisintellekti kasutamise tavad Tallinna Ülikooli üliõpilaste ja õppejõudude kogemustes | 28.05.2025 | Etera.ee | Tehisintellekti kasutamine ülikoolis on vältimatu, kuid selle potentsiaali ei kasutata täielikult, mistõttu jääb õppimine tihti varjatuks ja usaldus väheseks. Uurimus analüüsib üliõpilaste ja õppejõudude kogemusi tehisintellekti kasutamisel, eesmärgiga leida eetilisi viise selle integreerimiseks õppimiskultuuri. Tulemused näitavad, et tõhus õpipartnerlus vestlusrobotiga eeldab õppejõu tuge, õppija vastutust ning kriitilist ja refleksiivset mõtlemist. |
| Ekspert eetris: Mart Susi „Tehisaru mõju inimõigustele” – TLÜ meediaportaalis avaldatud videos arutleb inimõiguste professor Mart Susi tehisaru õiguslike ja eetiliste mõjude üle ning kutsub üles looma regulatsioone, mis kaitseksid inimõigusi AI ajastul. | https://www.tlu.ee/uudised/ekspert-eetris-mart-susi-tehisaru-moju-inimoigustele-0 |
| Ekspert eetris: Anna Verschik „Kas keelt saab käskida?” – Tallinna Ülikooli lingvist Anna Verschik arutab videos, kuidas tehisaru ja keeletehnoloogia mõjutavad eesti keelt ja kas keele arengut saab suunata. | https://www.tlu.ee/meediavarav/videod/ekspert-eetris-anna-verschik-kas-keelt-saab-kaskida |
| Karit Jäärats ja Taavi Tamberg „Tehisaru teaduskeele kujundajana – täppismeel või tehiskeel?” – Video paneeldiskussioonis räägivad TLÜ teadlased tehisaru rollist teaduskeele kujundamisel ja mõistete täpsuse tagamisel. | https://www.youtube.com/watch?v=DEP0hP-kJrE |
| Baromeeter.ai esitlus (Kratitreff 2025) – YouTube’i videos tutvustab Krister Kruusmaa tehisaru baromeetrit ja selgitab, kuidas tööriist aitab hinnata keelemudelite kvaliteeti. Video sobib lisada eduspace’i, et illustreerida TLÜ panust keeletehnoloogiasse. | https://www.youtube.com/watch?v=UpiBSEHuMJs |
| TI-Hüpe – Haridusuuendusprogrammi TI-Hüpe ametlik Youtube'i kanal. | https://www.youtube.com/@TI-H%C3%BCpe |
